Perbezaan Lebar Kasut: 4A, EE, D, B ?

  • by Ain Humairah Amran
Perbezaan Lebar Kasut: 4A, EE, D, B ?

Memahami Saiz Kasut Lebar

Sama seperti pakaian, lebar kasut sangat membingungkan kerana setiap jenama dan gaya ia menggunakan kaedah ukuran yang berbeza. Terdapat dua kaedah pengukuran yang berbeza, menggunakan sistem huruf, dan sistem ukuran berdasarkan kata. 

 A/2A/4A Width

A ni biasanya dilabel sebagai Narrow or Extra Narrow bagi perempuan dan Extra Narrow untuk lelaki. Makin banyak ‘A’ makin narrow kasut kita. 

B Widths

Lebar 'B' adalah ukuran huruf yang paling umum untuk wanita dan dianggap sebagai lebar Normal / Sederhana / Standard. Bagi lelaki, ia dianggap Narrow.

D Widths

Lebar ‘D’ adalah ukuran yang paling umum untuk lelaki dan dianggap sebagai lebar Normal / Sederhana / Standard. Bagi wanita, lebar 'D' dianggap Lebar.

E/2E/4E Widths

2E dan 4E adalah dua ukuran huruf ‘E’ yang paling umum, dan serupa dengan lebar huruf ‘A’, menambahkan lebih banyak Es akan meningkatkan lebar keseluruhan. Untuk lelaki, 2E dianggap sebagai kasut Wide, sementara 4E atau lebih besar akan dianggap Extra Wide. Bagi wanita, 2E atau lebih besar dianggap sebagai kasut Extra Wide. Beberapa kasut boleh didapati dalam saiz lebih besar daripada 10E, yang lebih biasa untuk kasut diabetes.

Macam mana nak tahu kita memerlukan kasut yang lebar ?

Sekiranya anda sering mencuba kasut yang sesuai dengan panjang tetapi terasa sempit  di sisi, itu adalah petanda yang cukup jelas bahawa anda mungkin memerlukan kasut lebar.

 

Infographic tentang lebar kasut


Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published

YOUR CART (0)

No Products in the Cart